Tukar.Lorong


Sudah masuk tahun kelapan saya berpengalaman memandu di Malaysia. Antara cabaran yang begitu hebat rasanya, adalah apabila perlu menukar lorong di kala trafik sesak.

Saya tidak begitu memahami kenapa pemandu-pemandu yang memandu di jalan raya Malaysia ini, sangat sukar memberi pemandu lain menukar lorong dengan tenang dan mudah.

Sering sahaja saya dihon bila stering dipulas ke arah lorong yang ingin ditukar. Sedangkan ada 10 saat saya menghidupkan lampu signal.

Ada pula yang gigih merapatkan keretanya dengan kereta hadapan sehingga jarak keduanya tinggal 3-4 inci.

Sedangkan jalan sesak. Mahu ke mana sangat yang sampai tidak boleh memberi peluang orang lain masuk lorong yang sama?

Saya dengan ini berjanji akan lebih menjarakkan kereta dengan kereta hadapan supaya pemandu lain lebih mudah menukar lorong mereka. Saya juga akan memberi laluan jika ada kereta memberikan signal untuk masuk ke lorong sama dengan saya.

Semoga pemanduan saya selepas ini akan selalu dipermudahkan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Tukar.Lorong"