Main.Kotor


Baru selesai menyudahkan satu tugasan pejabat. Permintaan saat akhir seorang teman di "Project Team" pada petang Jumaat lepas.

Semakin lama, semakin lelah pula saya melayan karenah "counterpart" di Jepun sana. Projek sudah berlangsung lebih setengah tahun tanpa ada tanda mereka mahu menutup fasa 1 dan beralih ke fasa 2.

Alasan yang diberikan, kualiti servis di Malaysia tidak menyamai kualiti di Jepun dan mereka tidak akan menutup projek ini selagi kualiti kami tidak sama taraf dengan mereka.

Namun begitu, mengikut statistik, kami mempunyai kadar ketepatan data setinggi 99.5%, dan itu sepatutnya dikira peratusan yang amat tinggi mengambil kira "human error" sebagai peratusan yang tidak mencukupkannya kepada 100%. Tapi tidak pada Jepun di sana. Mereka menuntut 100% ketepatan!

Amboi!

Mereka pun tidak pernah capai kualiti servis begitu tinggi, tiba-tiba mahu menuntut pihak kami pula memberi kesempurnaan itu.

Saya sangat marah sepanjang minggu lepas. Jepun mula menge"log" isu-isu bulan-bulan lepas di dalam sistem log rasmi. Kemudian, semasa "conference call" Khamis lepas, mendakwa ada peningkatan kadar kesilapan dari pihak kami dengan hanya bergantung pada isu yang dilog pada sistem itu, sedangkan isu-isunya semua telah dibincangkan sebelum ini. Keji sungguh!

Tidak tahu saya apa yang menyukarkan mereka untuk menerima hakikat bahawa mereka perlu menyerahkan juga tugasan-tugasan itu ke kami. Tidak boleh berpatah balik, dan tiada cara untuk menggagalkannya!

Menyerah sahajalah, hendaknya.

(-_-;)

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Main.Kotor"