Peluang

Susah untuk saya menetapkan berapa kali peluang harus diberi untuk memperbetulkan kesilapan.

Sekali? Dua kali?

Saya mungkin seorang yang sangat lembut hati serta mudah memaafkan, lantas membuka sahaja peluang untuk memperbaiki diri, tapi ahli-ahli kumpulan yang lain?

Kalau yang terkenal sabar dalam kumpulan ini pun sudah meninggi suara lantaran hilang sabar, saya tahu saya perlu lakukan sesuatu.

Biasanya, saya bertahan dengan "learning curve" walaupun mengambil masa yang panjang, asal sahaja ianya meningkat. Tapi yang seorang ini... Tiada peningkatan, malahan merudum pula. Alasannya, kerja yang banyak. Sedangkan bahagian kerja yang dilaksanakan seharian cuma 80% dari 8 jam waktu penuh bekerja. 20% selebihnya, masih dilaksanakan oleh rakan setugas lain sementelah dia masih belum stabil dengan kualiti kerja.

Saya mungkin dibutakan dengan budi bahasa yang ditunjukkannya, dan dia selalu bersedih hati andai ada sahaja kesilapan yang dilakukannya. Oh, kadang-kadang saya rasa terpedaya pula andai itu satu lakonan.

Setelah seminggu saya berfikir, saya kira saya perlu ambil tindakan. Ada beberapa pilihan, dan saya akan libatkan ahli kumpulan yang lain, kerana ini akan melibatkan mereka juga. Saya akan berikan pilihan yang ada, dan bincangkan pro-kontranya. Mungkin saya perlu kehilangan seorang ahli kumpulan ini, tapi lebih baik dari menyimpannya kerana risiko kualiti servis yang terlalu tinggi.

Letih saya malam ini, menyelesaikan 15 isu yang di"log"kan Jepun, berpunca dari ahli yang seorang ini!

Hilang sabar juga dibuatnya.

-_-!!

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • Twitter
  • RSS

0 Response to "Peluang"